Läs mer

Vår målgrupp

Värna omsorg tar emot ungdomar av båda kön med olika slags problematik, såsom konflikter i eget hem, självdestruktivt beteende inkl. påtagliga risker för utveckling av alkohol- och drogmissbruk, kriminellt beteende m.m.

Vid behov av placering + behandling:
Ungdomar av båda kön i åldrarna 15-20 år.

Våra öppenvårdsinsatser

Värna omsorg erbjuder öppenvårdsinsatser i följande form:

– särskild kvalificerad kontaktperson
– träningslägenhet med varierande tillsyn och stöd
– olika slags social träning
– etc.

Vi riktar våra öppenvårdsinsatser mot de mest utsätta och svårhanterliga ungdomar som har problem av olika slag, såsom konflikter i eget hem, självdestruktivt beteende inkl. påtagliga risker för utveckling av alkohol- och drogmissbruk, kriminellt beteende m.m. och utformar dessa utifrån ungdomarnas personliga behov.

Våra öppenvårdsinsatser kan ges såväl separat som i kombination med placeringar på jour- och familjehem.

Vi har kvalificerad och erfaren personal och har även tillgång till psykolog och socialpedagog,. Samtliga av personalen är utbildade i ART, re-PULSE och MI.

ART

ART (Aggression Replacement Training)

Värna omsorg erbjuder ART-samtal för ungdomar med problem av impulsiv aggressivitet. Insatsen kan ges såväl separat som i kombination med andra insatser.

ART-terapi

ART är ett manualbaserat preventionsprogram för ungdomar som beter sig aggressivt. Insatsen utvecklades av amerikanska psykologer under 1980-talet och introducerades i Sverige under slutet av 1990-talet.

Målgrupp

Ungdomar 0–21 år med betydande brister i sociala färdigheter, förmåga till ilskekontroll och moraliskt resonerande. Metoden utvecklades ursprungligen på en institution för pojkar dömda för våldsbrott.

Syfte

Insatsen syftar till att minska aggressivitet, öka sociala färdigheter och främja den moraliska utvecklingen hos ungdomarna. På längre sikt är syftet att förhindra att de återfaller i normbrytande beteende.

rePULSE

rePULSE

Värna omsorg erbjuder rePULSE behandling för ungdomar med problem av impulsivt beteende. Insatsen kan ges såväl separat som i kombination med andra insatser.

rePULSE-metoden

rePULSE är en etablerad träningsmetod för den som har svårigheter med att kontrollera sina impulser.

Brister i impulskontroll kan visa sig på många olika sätt. En person kan agera impulsivt och ogenomtänkt medan en annan kan ha för mycket impulskontroll, och därför uppvisa ett inåtvänt/depressivt beteende.

rePULSE visar hur man själv kan styra sina impulser. Metoden är uppbyggd utifrån en triad med hörnstenarna TANKE – KÄNSLA – BETEENDE

TANKE – Vi ifrågasätter tankarna och letar efter tankefällor som styr det impulsiva beteendet.

KÄNSLA – Vi undersöker vilka känslor som tankefällorna skapat och vilka känsloreaktioner de har utlöst.

BETEENDE – Vi letar efter nya sätt att hantera känslorna på för att kunna agera mer konstruktivt i situationen.

Målet med rePULSE

rePULSE riktar sig till alla åldrar och målet med arbetsmetoden är tydligt och konkret. En person som utbildas tränar på att få tankar, känslor och beteenden att samverka för att kunna gå från ett okontrollerat destruktivt beteende till ett kontrollerat och mer genomtänkt agerande.

rePULSE bygger på ett kognitIvt synsätt där personen får både kunskaper och möjligheter att hantera sina impulser på ett nytt sätt.

MI

MI (Motivational interviwing)

Värna omsorg erbjuder Motiverande samtal (MI) för ungdomar med problem  Insatsen kan ges såväl separat som i kombination med andra insatser.

Motiverande samtal (MI) är en specifik samtalsmetod och ett förhållningssätt med syfte att uppnå ökad motivation till beteendeförändring.

Målgrupp

MI-metoden används generellt i rådgivning och behandling som gäller sådana livsstilsrelaterade faktorer, som alkohol, tobak, droger, kost, fysiska aktiviteter, spel med mera.

Syfte med MI

Att främja motivation och beteendeförändring hos en ungdom.

Innehåll och genomförande

Metoden har influerats av Prochaska och DiClementes teoretiska modell som beskriver hur motivation och beteendeförändring sker över olika stadier. Enligt teorin startar en förändringsprocess när en person av någon anledning börjar ifrågasätta sina vanor och känner motstridiga känslor (ambivalens) inför dem. Ambivalensen ses som en nödvändig faktor för förändring och MI handlar om att undersöka och främja denna. Tillsammans kartlägger man hur en vana påverkar det vardagliga livet och hur situationen stämmer överens med klientens önskemål och värderingar. Detta kan visa på en skillnad som hjälper klienten vidare i förändringsprocessen.

MI-metodens viktiga principer är följande:

  • försöka förstå genom ett empatiskt och reflekterande lyssnande,
  • inte argumentera när klienten inte ser någon anledning att förändras utan i stället undersöka varför,
  • stärka klientens tro på sin förmåga och möjligheten till förändring.

Behandlarens roll är att hjälpa klienten att formulera en egen förståelse av sitt problem, egna argument för förändring, och att stärka dennes beslut och åtagande att genomföra förändringen.

ADHD

Kommer inom kort…